Activități opționale

Limbă germană

 

 

Cum învaţă copilul meu 2 limbi, germana şi limba vorbită în familie?

Dragi părinţi,

Poate că uneori vă întrebaţi:

„Cum învaţă copilul meu limba germană?” sau

„Poate copilul meu, încă de la o vârstă fragedă, să înveţe două limbi?” sau „Va putea copilul meu mai târziu să se exprime corect – de exemplu, la şcoală?”

Unele dintre aceste întrebări îi preocupă pe mulţi dintre părinţi. Mulţi pedagogi şi oameni de ştiinţă au studiat deja aceste aspecte. Permiteţi-mi să vă ofer în continuare o serie de informaţii si repere referitoare la această temă.

De ce anume au nevoie copiii, pentru a-şi putea dezvolta corect întregul potenţial lingvistic?

  • Copiii au capacitatea de a învăţa mai multe limbi

Atunci când copilul dumneavoastră creşte într-un mediu în care se vorbesc două limbi diferite, de exemplu acasă o limbă şi la grădiniţă limba germană, aceasta reprezintă o mare şansă pentru viitorul copilului. Studiile au demostrat: Copiii pot învăţa cu uşurinţă de la o vârstă fragedă două (sau chiar trei) limbi, atunci când ei sunt susţinuţi activ în acele limbi. În cazul în care mama şi tatăl vorbesc limbi diferite, atunci poate fiecare dintre aceştia să vorbească propria limbă cu copilul, deoarece acest lucru nu reprezintă o problemă pentru preşcolar. Importante sunt însă în asemenea cazuri, mai ales pentru copiii mici, regulile clare de comunicare în familie, cu ajutorul cărora copilul poate asocia o anumită limbă cu o anumită persoană. El ştie atunci că „mama vorbeşte într-un anumit fel, tata vorbeşte altfel, în timpul mesei vorbim într-un anumit fel…”.

  • Grădiniţa reprezintă o şansă pentru copilul dumneavoastră

La grădiniţă copilul dumneavoastră învaţă germana şi o serie de alte lucruri care sunt importante pentru dezvoltarea limbii – şi, bineînţeles, mai târziu pentru şcoală. De aceea grădiniţa reprezintă o şansă şi este bine dacă, începând cu vârsta de trei ani, copilul dumneavoastră va merge în mod regulat la grădiniţă. În acest fel copilul are timp suficient până la etapa şcolarizării să se deprindă să înteleagă şi să vorbească limba germană. Educatoarele susţin activ dezvoltarea limbii germane cu ajutorul jocurilor, discuţiilor, cântecelor şi versurilor, cărţilor ilustrate şi poveştilor. La început, atunci când copilul nu ştie încă limba germană, va căuta probabil la grădiniţă prieteni care acasă vorbesc aceeaşi limbă ca şi el. Acest lucru îl va ajuta pe copil să se obişnuiască la grădiniţă şi să se simtă bine acolo. În decursul timpului îşi va face, de asemenea, şi prieteni vorbitori nativi de limbă germană.

  • Ce limbă vorbiţi cu copilul dumneavoastră?

Părinţii primesc uneori sfatul: „Vorbiţi limba germană cu copilul, pentru ca mai târziu să-i fie mai uşor la şcoală”. Acest sfat este greşit. Vorbiţi în limba în care vă exprimaţi spontan şi natural şi pe care o ştiţi cel mai bine – în majoritatea cazurilor aceasta este limba maternă. În această limbă cunoaşteţi cele mai multe cuvinte şi ştiţi cum sunt „construite” propoziţiile. Astfel copilul dumneavoastră primeşte o bază solidă, care îi va fi de ajutor şi la învăţarea altor limbi, ca de exemplu germana. Durează mulţi ani până când un copil învaţă corect o limbă – şi aceasta este valabil atât pentru prima limbă (limba maternă), cât şi pentru cele ce vor urma. Unii copii au etape în care nu doresc să vorbească decât o singură limbă – de exemplu numai germana. Atunci ei răspund în limba germană chiar dacă părinţii comunică cu ei în limba vorbită în familie. Aceste etape sunt cât se poate de normale. Dacă dumneavoastră rămâneţi consecvent şi vorbiţi cu el în continuare limba maternă, atunci copilul aude această limbă în diferite situaţii şi, în consecinţă, limba nu se va pierde, copilul va învăţa ascultând şi cu siguranţă va vorbi mai târziu din nou această limbă.

  • Ce puteţi face dumneavoastră în familie pentru a susţine dezvoltarea abilităţilor lingvistice ale copilului?

Viaţa cotidiană în familie este importantă pentru dezvoltarea limbii, pentru că în familie copiii învaţă prima lor limbă. Ce posibilităţi concrete există în familie pentru susţinerea dezvoltării abilităţilor lingvistice ale copilului?

>    Vorbiţi şi povestiţi cu plăcere

Limba nu poate fi antrenată, ea se dezvoltă la copiii mici în fiecare zi, atunci când aceştia ascultă şi vorbesc – de exemplu, când se joacă, când se uită pe o carte ilustrată, în timpul mesei luată împreună, în conversaţii cu persoanele pe care copiii le iubesc. Conversaţiile zilnice sunt foarte importante pentru copii: povestiţi-i copilului despre serviciul dumneavoastră, despre bunici, despre o mică întâmplare pe care aţi avut-o astăzi; şi dacă, de exemplu, copilul vă urmăreşte în timp ce gătiţi, atunci descrieţi-i ce ingrediente puneţi în cratiţă. Bucura-ţi-vă când copilul vă adresează multe întrebări şi povesteşte mult – ceea ce l-a supărat sau bucurat astăzi, ceea ce au spus prietenii la grădiniţă etc. Atunci când povesteşte, copilul învaţă treptat să se exprime şi să explice în cuvinte ideile şi dorinţele sale.

Copiii învaţă cel mai bine atunci când se simt în sigurantă şi nu le este teamă să facă greşeli. Câteodată aceştia inventează cuvinte deoarece au putere de imaginaţie. Acest lucru le face plăcere şi, mai mult, are un efect pozitiv pentru dezvoltarea limbii. Nu este bine pentru dezvoltarea copilului dacă îl corectaţi atunci când spune ceva „fals”. Copiii care sunt corectaţi des pierd câteodată din plăcerea de a vorbi şi povesti.

Există anumite activităţi prin care copiii pot învăţa foarte multe lucruri şi care, de asemenea, contribuie la dezvoltarea foarte bună a abilităţilor lor lingvistice. În mod special: citiţi-le, povestiţi-le, uita-ţi-vă pe cărţi ilustrate, cântaţi şi învăţaţi-i poezii.

>    Uitaţi-vă împreună pe cărţi ilustrate

 

Pentru o bună dezvoltare lingvistică este foarte important ca părinţii să se uite des împreună cu copiii pe cărţi ilustrate – cel mai bine în fiecare zi. Multe studii au demonstrat: Dacă vă uitaţi pe o carte ilustrată cu copilul dumneavoastră şi vorbiţi în limba maternă, atunci copilul învaţă multe lucruri care îl vor ajuta ulterior la deprinderea altor limbi şi care vor fi importante mai târziu la şcoală. Poate câteodată fraţii sau surorile mai mari, mătuşa sau bunicul au timp să le citească copiilor mici în locul dumneavoastră.

La vizualizarea şi citirea unei cărţi ilustrate este important:

  • ca amândoi, atât copilul cât şi adultul, să o facă cu plăcere (prea multe întrebări ale adulţilor pot scădea interesul şi dispoziţia copilului pentru această activitate)
  • ca preşcolarul să poată vorbi mult despre imagini şi poveste – tot ceea ce îşi imaginează el

Dacă nu aveţi acasă cărţi ilustrate în limba maternă şi nici nu aveţi de unde să împrumutaţi una, aveţi totuşi şi alte alternative: există multe cărţi ilustrate în limba germană care au un text foarte scurt sau chiar deloc. Aceste cărţi le puteţi împrumuta de la bibliotecă sau de la grădiniţă. Întrebaţi educatoarea, vă va ajuta cu plăcere. Acasă puteţi apoi să vă uitaţi pe cărţi împreună cu copilul şi să discutaţi imaginile în limba dumneavoastră maternă – şi poate reuşiţi să vă imaginaţi împreună cu copilul o poveste pe baza ilustraţiilor. Sau copilul poate împrumuta o carte ilustrată de la grădiniţă şi vă poate povesti în limba germană câte ceva despre imaginile şi povestea respective. Între timp există în biblioteci şi multe cărţi bilingve (cărţi în două limbi, de exemplu germană-română) pentru copii. Dacă vorbiţi bine limba germană puteţi citi alternativ în germană şi în limba vorbită în familie. Câteodată copiii au o carte ilustrată preferată, din care doresc să le citiţi şi pe care vor să se uite de nenumărate ori. Şi acest lucru este eficient, deoarece copiii cultivă astfel mai multă siguranţă în exprimare şi pasiune pentru cărţi.

> Vorbiţi şi povestiţi

Copiii adoră povestirile. Limba se dezvoltă atunci când copiii aud des povestiri, pe care mama, tatăl, sau poate unchiul sau bunicul le spun sau citesc. Copiii învaţă astfel să înţeleagă sau să spună singuri povestiri şi acest aspect este foarte important pentru mai târziu, la şcoală. Pot fi istorioare din viaţa cotidiană, poveşti, istorisiri din copilăria dumneavoastră – tot ceea ce vă place dumneavoastră şi copilului. Cum ar fi, de exemplu, dacă aţi încerca cu o povestire în fiecare seară înainte de culcare?

Cântecele, jocurile şi rimele sunt de asemenea foarte importante pentru dezvoltarea competenţelor lingvistice – iar copiilor le plac acestea foarte mult. Vă mai amintiţi cumva poezii sau cântece din copilăria dumneavoastră?

> Televizorul nu este suficient

Când se uită la televizor, copiii se concentrează mai mult pe imagini, decât asupra a ceea ce se spune. Şi de cele mai multe ori copiii se uită la televizor fără a comunica verbal. Televizorul nu este, aşadar, foarte util pentru dezvoltarea limbii. Copiii învaţă mai mult când ascultă, de exemplu, o casetă cu povestiri, sau o poveste înainte de culcare spusă de părinţi. În cazul în care copilul se uită la televizor, atunci este important ca dumneavostră să discutaţi cu el despre emisiunea respectivă.

> Bilingvismul – Copiii au nevoie de modele

Părinţii sunt modele foarte importante pentru copii. Unii copii văd cum părinţii se străduiesc să înveţe corect limba germană – de exemplu, îl întreabă pe copil cum se spune la un anumit cuvânt în germană, sau merg la un curs de limbă germană chiar în grădiniţa în care merge şi copilul. Acest lucru îi ajută pe copii, deoarece şi ei sunt apoi curioşi şi mândri să înveţe limba germană -la fel ca părinţii. Copiii remarcă, de asemenea, dacă părinţii preţuiesc şi cultivă propria limbă maternă şi dacă apreciază bilingvismul (cunoaşterea şi folosirea curentă a două limbi diferite).

Limba este o comoară…

Copilul care creşte vorbind două limbi, în care mai târziu se va putea exprima foarte bine, se află în posesia unei comori ce îl va ajuta extrem atât în viaţă personală, cât şi în cea profesională. Această comoară nu i-o va putea lua nimeni niciodată.

Vă dorim dumneavostră şi copilului dumneavoastră mult noroc şi succes pe acest drum!